A közösen megfogalmazott, konkrét témákra lebontott múzeumpedagógiai foglalkozáson érvényesíteni kell az iskolapedagógus célját, szándékait. A múzeum ajánlata „csak egy sablon”, amit a pedagógustól érkező, konkrét oktatási és nevelési célnak rendel alá, rugalmasan változtatva azt. A múzeum a kiállításokat, az azokból „kiszemelt” műtárgyakat, dokumentumokat, interaktív játékokat, vagy manuális foglalkozásokat bevonja a pedagógussal közösen kialakított oktatási folyamatba. Ez az egységesség szükséges ahhoz, hogy a múzeumban megszerzett ismeret tökéletesen illeszkedjen a már meglévőhöz, mert csak így lesz maradandó.
Választható foglalkozások
A múzeumpedagógiai foglalkozások minden része az életen át tartó tanulás egy-egy fejezete, mert mindegyik mozzanat, tanulási folyamat visszaköszön életünk során, melyet tovább lehet gondolni.
- Mesélő tárgyak
Régi korok világát, hangulatát idézzük meg a tárgyak középpontba állításával. A múzeumi gyűjteményből főként a néprajzi gyűjtemény tárgyainak bemutatására fókuszálva.
- Kézműves sorozat
Elsősorban általános iskolai tanulókat bevonva kézműves mesterségek bemutatása.
Tárgyalkotó foglalkozások a kiállításokhoz kapcsolódó kiegészítő formaként.
- Tárlatvezetés
A hagyományos formákat kiegészítő forma, melyen feladatokat, lehetőségeket nyújtunk az élmények továbbgondolására.
- Előadások, órák
Formális-, nonformális alkalmak, előre egyeztetett témakörben (akár a múzeum, akár a felhasználó kezdeményezésével) és időpontban.
- Kitelepülő múzeum
Igény szerint az intézmény terein kívül megszervezett külső helyszínen tartott foglalkozások. Elsősorban a területi ellátás igényeihez kapcsolódva.
- Családi programok
Ünnepekhez, hagyományos múzeumi megmozdulásokhoz kapcsolódó rendezvények, főként családok számára.